Er gebeurt veel in de wereld op dit moment. Tips om je hoofd gezond te houden.

icoon Gevoel en gedachten

Je gedachten scherp houden en je gevoelens positief. Dat is soms best een uitdaging, vooral in lastige tijden. Je hoofd gezond houden door rustig te kunnen denken, horen en zien. En dingen kunnen herinneren. Ben je blij met wie je bent? Weet je wat te doen als het wat minder gaat? En beslis jij zelf over belangrijke onderwerpen in je leven? Vaak voel je je dan vrolijker en ben je mentaal fitter. Hoe zorg je daar nou voor? Bekijk hieronder de tips.

Tips om je hoofd gezond te houden

  • Maak je je zorgen over de coronacrisis? En ben je op zoek naar informatie of hulp? Op Steunpunt Coronazorgen vind je hierover informatie. Ook over organisaties die je verder kunnen helpen.
  • Erken je gevoelens en praat erover. Dit kan een moeilijke stap zijn. En het ontmoeten van mensen is door het coronavirus lastiger. Toch helpt het om je emoties te delen met anderen. Zoek via de telefoon of online contact met familie, vrienden, kennissen of collega’s. Vraag hen om hulp, of maak een afspraak met je huisarts.
  • Probeer te doen wat je zelf kunt doen, bijvoorbeeld je houden aan de maatregelen. En maak je niet te druk over nieuws waar je geen invloed op hebt.
  • Ervaar je in deze tijd stress? Dat is heel normaal. Maar te veel stress is niet gezond voor je. Zorg daarom iedere dag voor ontspanning.
  • Wist je dat wandelen niet alleen goed is voor je lichaam, maar ook voor je hoofd? Een wandeling werkt namelijk tegen stress. Ook word je vaak creatiever en productiever. Meer weten? Neuropsycholoog Erik Scherder vertelt er op YouTube over in Waarom is wandelen goed voor je brein?
  • Vind je het lastig om te ontspannen? Misschien helpen ademhalingsoefeningen, meditatie of mindfulness oefeningen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de tips van de Hersenstichting.
  • Slaap is gezond voor je hoofd. Drie tips om beter te slapen en fitter wakker te worden:
    • Zorg voor ritme. Word iedere (werk)dag op dezelfde tijd wakker.
    • Probeer een uur voor het slapen gaan niet meer op een beeldscherm te kijken. Door het blauwe licht van de beeldschermen kun je mogelijk moelijker in slaap komen en slaap je minder goed.
    • Zorg na het opstaan voor helder licht. Ga wandelen. Of lees de krant voor het raam.

Meer tips om je hoofd gezond te houden in deze roerige tijd