In heel Nederland stopten 50.000 bekende én onbekende Nederlanders 28 dagen met roken.

GGD Twente en Tactus steunden deze landelijke campagne. We spoorden Twentse werkgevers aan om dit initiatief te omarmen. Timberland in Almelo is één van de Twentse werkgevers die Stoptober bij haar medewerkers onder de aandacht bracht. Drie weken na het einde van de campagne blikken we terug met Chantal Ruiter, HR- adviseur bij Timberland. Hoe ging het met de stoppoging van haar collega’s?

Fit naar pensioen

Timberland zet al jaren in op het verhogen van duurzame inzetbaarheid. Het doel is medewerkers fit naar hun pensioen te brengen. Ieder kwartaal besteedt het bedrijf aandacht aan een gezondheidsthema. “We hebben in 2017 een organisatiescan gedaan onder alle medewerkers. Allerlei thema’s kwamen aan bod, waaronder leefstijl en vitaliteit. Hieruit bleek dat relatief veel medewerkers roken. Een deel gaf aan te willen stoppen. Een signaal waar we als bedrijf wat mee willen”, legt Chantal uit.

Een geslaagde actie

Timberland besloot in 2017 voor de eerste keer om met Stoptober bij de medewerkers aandacht te vragen voor stoppen met roken. Een geslaagde actie: 11 deelnemers, waarvan 3 nu nog steeds gestopt zijn. 2 andere deelnemers zijn ver gekomen, maar hebben het helaas niet volgehouden.

Wat maakt deze actie zo succesvol? Chantal: “Ruim een maand voor de actie begonnen we met de communicatie. Medewerkers konden niet meer om Stoptober heen. Daarnaast is er veel draagvlak voor de actie, ook vanuit het management. Een aantal sleutelfiguren binnen de organisatie deden mee en zij inspireerden andere medewerkers om ook mee te doen.”

Iedere medewerker telt

Met het succes van vorig jaar en de positieve geluiden van medewerkers hoefde het bedrijf niet lang na te denken om ook dit jaar mee te doen. “Een medewerker deed in 2017 mee aan Stoptober. Hij heeft het maar liefst 8 maanden volgehouden. In de zomervakantie ging het helaas mis. De medewerker vertelde mij dat als we dit jaar weer meededen, hij echt zou stoppen”, aldus Chantal.

logo van stoptober, oranje bol met de tekst stop tober5 medewerkers zijn dit jaar de stoppoging aangegaan, 3 daarvan hebben het de hele maand volgehouden. Minder deelnemers dan vorig jaar, maar wat Chantal betreft niet minder geslaagd: “iedere medewerker die meedoet is er weer één”.

Ook meedoen?

Wil je ook een gezonde leefstijl onder de aandacht brengen bij je medewerkers? Er zijn diverse landelijke campagnes waarbij je kunt aan sluiten.
Informeer bij de Adviseurs Gezondheidsbevordering van GGD Twente naar de mogelijkheden.