Twentse ouders kiezen steeds vaker voor water als dorstlesser voor hun kinderen.

door Fokje Deinum, jeugdverpleegkundigeportret van Fokje Deinum

Het percentage kinderen dat elke dag water drinkt is gestegen van 41% in 2013 naar 56% in 2017. Als GGD zijn we blij met deze cijfers. Toch valt de keus ook nog vaak op zoete en vaak gesuikerde drankjes. Terwijl water, als gezond alternatief, gratis uit de kraan komt.

Minder fris, meer water

Als ouders willen we graag dat het goed gaat met onze kinderen. Dat ze blij, vrolijk en gelukkig zijn. Daarom vinden sommige ouders het zielig om hun kind water te geven. In mijn werk als jeugdverpleegkundige komt tijdens een consultatie onder andere het thema voeding ter sprake. Ik vertel ouders dat water een gezond alternatief is. Dat je niet meteen naar iets zoets hoeft te grijpen als je kinderen dorst hebben.

Even wennen

Het beste is om je kindje zo vroeg mogelijk water te laten drinken. Al vanaf het moment dat je baby naast melk ook vaste voeding krijgt. Een tijdje terug kreeg ik een peuter van drie en een half jaar met zijn ouders op bezoek. Het jongetje was te zwaar. Hij bleek onder andere veel frisdrank te drinken.

Ik adviseerde zijn ouders om hem drie maaltijden per dag aan te bieden en twee gezonde tussendoortjes. Bijvoorbeeld een stuk fruit of een rijstwafel). Ook vertelde ik dat het beter is om hem thee (zonder suiker) en water te geven. Drie maanden later zag ik het jongetje weer. Hij was hij maar liefst zeven ons afgevallen.

Goed voorbeeld doet volgen

De ouders van het jongetje hebben hun eigen eet- en drinkgewoonten ook onder de loop genomen. Het is goed dat kinderen hun ouders thee of water of thee zien drinken. Zo gaan zij dit als ‘normaal’ zien. Kinderen in de peutertijd willen bovendien graag doen wat papa en mama ook doen. De woorden ‘ik wil ook’ is vast iets wat jij als ouder herkent.

Meer water drinken: hoe doe je dat?

  • Laat je kind langzaam wennen aan een minder zoete smaak. Bij jonge kinderen kun je het sap een beetje verdunnen. Of voeg groente en fruit toe aan het water. Bijvoorbeeld sinaasappel of komkommer. Dit zorgt voor een smaakje.
  • Leg uit dat zoet drinken alleen voor speciale momenten is. Bijvoorbeeld in het weekend een glas per dag.
  • Maak samen een leuke drinkbeker met je kind. Zo ziet het er leuk uit en wordt het voor je kind aantrekkelijker om te drinken.

Wist je dat er in een pakje Wicky bijna vier suikerklontjes zitten?

7 drankjes met het aantal suikerklontjes dat erin zit: water 0; roosvicee 3,5; wicky 3,5; chocomel 6; ice tea 7; red bull 9; coca cola 10.